Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ!!!

Κάθε χρόνο την 1η Απριλίου αναβιώνει το έθιμο με τα αθώα ψέματα. Πρόκειται για μία παιγνιώδη συνήθεια των ανθρώπων, με παγκόσμια διάσταση. Το έθιμο έλκει την καταγωγή του από τη Δύση και ρίζες του ανιχνεύονται στους αρχαίους Κέλτες, οι οποίοι συνήθισαν την Πρωταπριλιά που καλυτέρευε ο καιρός να βγαίνουν για ψάρεμα. Τις περισσότερες φορές γύριζαν με άδεια χέρια, αλλά οι ψεύτικες ιστορίες τους για μεγάλα ψάρια έδιναν κι έπαιρναν.
Τον Μεσαίωνα, οι Γάλλοι γιόρταζαν την Πρωτοχρονιά την 1η Απριλίου, λόγω του Πάσχα. Το 1560 ή 1564 ο βασιλιάς Κάρολος Θ' μετέθεσε την αρχή του έτους από την 1η Απριλίου στην 1η Ιανουαρίου για να συμβαδίζει η χώρα του ημερολογιακά με τις άλλες χώρες. Η αλλαγή αυτή δημιούργησε προβλήματα στον λαό, καθώς ό,τι έχει σχέση με την οργάνωση του χρόνου δημιουργεί συναισθηματικές φορτίσεις και αντιδράσεις. Όσοι, λοιπόν, από τους υπηκόους του βασιλιά αποδέχτηκαν την ημερολογιακή αλλαγή πείραζαν εκείνους που συνέχιζαν να τηρούν την παλιά πρωτοχρονιά (1η Απριλίου), λέγοντάς τους περιπαικτικά ψέματα ή κάνοντάς τους ψεύτικα πρωτοχρονιάτικα δώρα.
Από τους Κέλτες και τους Γάλλους το έθιμο μεταλαμπαδεύτηκε σε όλο τον κόσμο, με προεξάρχουσες τις εφημερίδες στις αρχές του 20ου αιώνα και στη συνέχεια τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, που συχνά μεταδίδουν πολύ επιτυχημένες ειδήσεις - φάρσες.
Στον ελληνικό χώρο το έθιμο πρέπει να ήταν γνωστό από την εποχή των Σταυροφοριών. Η συνήθεια να λένε ψέματα δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα. Μάλιστα, αποτελεί, όπως υποστηρίζει ο λαογράφος Γεώργιος Μέγας, συνήθη μηχανισμό στην προσπάθεια εξασφάλισης της επιτυχίας μιας μαγικής ενέργειας ή ενός δύσκολου έργου, βάσει της αντίληψης ότι η ψευδολογία ξεγελά και εμποδίζει τις βλαπτικές δυνάμεις. Και το ψέμα της Πρωταπριλιάς είναι «ένα σκόπιμο ξεγέλασμα των βλαπτικών δυνάμεων που θα εμπόδιζαν την αγροτική παραγωγή», σύμφωνα με το λαογράφο Δημήτριο Λουκάτο.

Πρωταπριλιάτικες φάρσες που άφησαν εποχή:

  • Το 1957, ο παρουσιαστής ειδήσεων του BBC Ρίτσαρντ Ντίμπλεμπι παρουσίασε οπτικοποιημένο ρεπορτάζ για την ανοιξιάτική συγκομιδή σπαγγέτι στην Ιταλία και γίνεται πιστευτός!
  • Το 1993, αρθρο στη βρετανική εφημερίδα Independent ανέφερε την ανακάλυψη του χωριού του Aστερίξ από επιστήμονες των Πανεπιστημίων της Οξφόρδης και της Βρέστης. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι ανασκαφές έφεραν στο φως νομίσματα, στα οποία απεικονίζονταν αγριογούρουνα, ενώ δεν υπήρχε ίχνος ρωμαϊκής εισβολής!
  • Το 1995, το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι κατά τις ανασκαφές του μετρό βρέθηκε ο τάφος του Σωκράτη. Το υπουργείο έδωσε, μάλιστα, λεπτομέρειες, ενώ σημείωνε ότι βρέθηκαν επίσης ο χιτώνας του ιδίου, αλλά και ίχνη του κονίου που είχε πιει. Η είδηση έκανε το γύρο του κόσμου μέσω των ξένων ειδησεογραφικών πρακτορείων. Πρώτο στην παγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού έπεσε το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, που λίγες ώρες μετά έσπευσε να ανακαλέσει. 
  • Το 2008, το BBC παρουσίασε βίντεο με μία μοναδική ανακάλυψη. Πιγκουίνοι της Ανταρκτικής μετατρέπονται σε αποδημητικά πουλιά, πετώντας μίλια μακριά. Σύμφωνα με τον παρουσιαστή, Τέρι Τζόουνς, προορισμός τους είναι τα τροπικά δάση της Αμερικής.
Ποίημα το Γ . Σουρή   που δημοσιεύτηκε στο πρώτο τεύχος του Ρωμηού, της έμμετρης εφημερίδας που έβγαζε ο Σουρής, στις 2 Απριλίου 1883:

ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ

Εχθές ημέρα Πρωταπριλιάς,
εσυλλογίσθη κι ο βασιλιάς
να παραιτήσει το τόσο γλέντι,
τους περιπάτους και το ραχάτι,
σπαθί να βάλει κι αυτός λεβέντη,
και στων εχθρών του να μπει το μάτι.

Εχθές ημέρα Πρωταπριλιάς,
κι ο δεύτερός μας ο βασιλιάς,
ο σιρ Τρικούπης με τα φωκόλα
εσκέφθη μία δουλειά χρυσή,
οι νέοι φόροι να βγουν απ’ όλα,
κι απ’ τον καπνό μας κι απ’ το κρασί.

Εχθές που ήταν Πρωταπριλιά,
αποφασίσαν κι οι Τραπεζίτες,
να μη φτωχαίνουν τον κόσμο πλια,
και ούτε να ’χουν κρυφούς μεσίτες·
κι απ’ τα καλά των και τους παράδες
να πάρουν μέρος κι οι φουκαράδες.

Εχθές που ήταν Πρωταπριλιά,
αποφασίσαν κι οι λωποδύτες
να πιάσουν άλλη καλή δουλειά,
κι έτσι να γίνουν χρηστοί πολίτες·
κι ο Κοσσονάκος να ησυχάζει,
και στο Δελτίο να μη τους βάζει.

Εχθές που ήταν Πρωταπριλιά,
κι η εταιρεία του Γκαζ ακόμη
εσυλλογίσθη πως πρέπει πλια
να πλημμυρίσουν με φως οι δρόμοι·
και όταν φέγγει λαμπρό φεγγάρι
να μην αφήνει σβηστό φανάρι.

Εχθές που ήταν Πρωταπριλιά,
εσκέφθη κι όλη η Ρωμιοσύνη
να φασκελώσει την τεμπελιά
και προκομμένη κι αυτή να γίνει·
να λείψει τόση κλεψιά και ψέμα
και τη σημαία να βάψει μ’ αίμα.

Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι

ΘΟΥΚΙΔΙΔΟΥ  ΙΣΤΟΡΙΑΙ Βιβλίο3.Κεφ.79
Α Σ Κ Η Σ Ε Ι Σ 
Α. Γραμματική :
1. Να κατατάξετε τα ουσιαστικά της ενότητας ανάλογα με την κλίση στην οποία ανήκουν και να κλίνετε ένα από κάθε κλίση . 

2.Να γραφούν οι ζητούμενοι τύποι :
κρατοῦντες : β΄ενικό προστακτική ενεστώτα 
ἀναλάβωσιν : γ΄πληθυντικό ευκτική μέλλοντα 
ἐτόλμησαν : απαρέμφατο ενεστώτα 
ἔχοντες : β΄ενικό και πληθυντικό υποτακτική αορίστου β΄. 
 ἀποβάντες : να κλιθεί η οριστική του ίδιου χρόνου

3. Να γίνει χρονική αντικατάσταση στους παρακάτω ρηματικούς τύπους :
διεκόμισαν , ἐφύλασσον , πλεύσαι, ἀνηγάγοντο
Β. Συντακτικό :
1. Τί συντακτικό ρόλο έχουν οι παρακάτω λέξεις μέσα στο κείμενο ;
δείσαντες , ἐπί τήν πόλιν , πλεῦσαι , παραινοῦντος
2. Να βρεθούν οι δευτερεύουσες προτάσεις της ενότητας και να χαρακτηριστούν πλήρως.

Γ. Λεξιλογικά :
 1. Να γραφούν για κάθεμία από τις παρακάτω λέξεις 3 ομόρριζα:
δείσαντες , κρατοῦντες , ἀναλάβωσιν , ἐτόλμησαν , ἔχοντες , ἀνηγάγοντο, λέγεται , ἀποβάντες
Δ.Νόημα:
1. Για ποιό λόγο οι Πελοποννήσιοι δεν επιτέθηκαν εκ νέου στην Κέρκυρα;


Απάντηση :
Όπως αφηγείται ο  Θουκυδίδης στο κεφ.79 , ο  πελοποννησιακός στόλος , με ναύαρχο τον Αλκίδα , δεν προχώρησε σε απόβαση στην πόλη της Κέρκυρας , μολονότι οι συνθήκες ευνοούσαν κάτι τέτοιο και παρά τις συμβουλές του Βρασίδα για το αντίθετο .Ο Θουκυδίδης κάνει λόγο για έλλειψη τόλμης , που οδήγησε τον Αλκίδα να προχωρήσει απλώς σε " περιπολίες "στο θαλάσσιο χώρο κοντά στην Κέρκυρα και σε λεηλασίες σε τμήματα του νησίου μακριά από την πόλη για ανεφοδιασμό. Αν δεχτούμε κάτι τέτοιο , τότε δεν μπορεί να γίνει λόγος για κάποιο σχέδιο ή τακτική του ναυάρχου των Πελοποννησίων.
Φαίνεται όμως ότι υπήρχαν κάποιοι λόγοι που έκαναν τον Αλκίδα να μην προχωρήσει σε απόβαση στην πόλη της Κέρκυρας:
α. Όπως είδαμε παραπάνω ο στόλος των Κερκυραίων δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητος :σε περίπτωση λοιπόν απόβασης των Πελοποννησίων στην Κέρκυρα θα μπορούσαν οι δημοκρατικοί να παρατάξουν εναντίον τους το στόλο τους και να τους κατατροπώσουν 
β. Μετά τα γεγονότα της ναυμαχίας ήταν εύλογο να καταφτάσουν περισσότερα πλοία των Αθηναίων στην περιοχή.
γ. Τα πλοία των Πελοποννησίων είχαν ήδη διανύσει γύρω στα 40 με 45 ναυτικά μίλια:λογικό λοιπόν ήταν τα πληρώματα ( ιδίως οι κωπηλάτες ) να είναι κουρασμένοι και να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες μιας απόβασης στο νησί . 
Γι 'αυτούς τους λόγους ο Αλκίδας ακολούθησε την τακτική του ελέγχου του θαλάσσιου χώρου κοντά στο νησί και του ανεφοδιασμού με λεηλασίες από μέρη όπως το ακρωτήριο Λευκίμμη. Σκοπός του ήταν να επιτηρεί το θαλάσσιο χώρο  , ώστε να αντιδράσει έγκαιρα σε ενδεχόμενη έλευση περισσότερων αθηναικών πλοίων και να παρεμποδίζει τις προσπάθειες ανεφοδιασμού των κατοίκων ( σε τρόφιμα ιδίως ) από περιοχές κοντά στην πόλη της Κέρκυρας , για να εξαντληθούν και να αναγκαστούν να υποκύψουν.

Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

ΥΠΟΘΕΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ( ΤΕΣΤ!!! )

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ   ΤΕΣΤ  ΣΤΟΥΣ  ΥΠΟΘΕΤΙΚΟΥΣ  ΛΟΓΟΥΣ 

1. Να αναγνωριστεί το είδος των υποθετικών λόγων στα παρακάτω παραδείγματα:

  • Ἥλιος εἰ μή ἦν , ἐν νυκτί  ἄν διήγομεν ( =θα περνούσαμε τον καιρό  μας ) 
  • Ἐαν Κῦρος μή διδῶ πλοῖα , αἰτεῖτε αὐτόν ἡγεμόνα ( = οδηγό ) 
  • Ἐάν θεός ἐθέλη, δικαίως τιμωρηθήσεται .
  • Εἰ μέν ἐλπίς ἐστίν ὑμῖν σωθῆναι , συμβουλεύω μη παραδιδόναι τα ὅπλα.
  • Εἰ τίς σε ἤρετο ( =ρωτούσε ) τί ἄν ἀπεκρίνω ( =τί θα απαντούσες ) 
  • Βασιλεῖ ἄν πολλοῦ ἄξιοι γενοίμεθα , εἰ βούλοιτο φίλος γενέσθαι.
  • Ἤν ἐγγύς ἔλθη θάνατος, οὐδείς βούλεται ἀποθνήσκει.
  • Εἴ τινες ἴδοιεν τούς σφετέρους ἐπικρατοῦντας , ἀνεθάρσησαν ἄν(= έπαιρναν θάρρος )
2. Να συμπληρωθούν τα κενά με τους κατάλληλους τύπους των ρημάτων που είναι σε  παρένθεση :
  • Εἰ Ἀγησίλαος ..............( ὁράω -ῶ /αόρ) τούς νέους γυμναζομένους , ἐπήνεσεν ἄν.
  •  Εἰ μέν Σωκράτης ......................... ( ποιῶ ) τι φαῦλον , εἰκότως ( =εύλογα ) ἄν ἐδόκει πονηρός.
  • Εἰ .........................( βούλομαι)  , μένε.
  • Ἐάν βασιλεύς ἄλλον στρατηγόν πέμπη , .............................. ( βούλομαι ) ὑμῖν σύμμαχος εἶναι.
  • Ἐάν τις φανερός γένηται κλέπτων , θάνατος ....................... ( εἰμί ) ἡ ζημία.
  • Εἰ μη ἀπώλοντο , ..................... ( πράττω ) ἄν ταῦτα.
  • ..................... ( πορεύομαι ) δ΄ἄν οἴκαδε , εἴ τις ἡμᾶς μη λυποίη.
3. Ο υποθετικός λόγος που δίνεται να μετατραπεί  στα υπόλοιπα είδη :
  • Εἰ βούλοιο φίλος εἶναι , μέγιστος ἄν εἴης.
  • Ἐάν ζητῆς καλῶς , εὑρήσεις .
  • Τῶν ἐχθρῶν εἴ τινά λάβοιεν , ἀπέκτεινον .
  • Ἤν μένωμεν , σπονδαί εἰσίν.



Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ  ΙΣΤΟΡΙΑΙ  Βιβλίο3 Κεφ. 75 Παρ.4-5
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Α.Γραμματική

1. Να γραφούν οι ζητούμενοι τύποι :
ὁ δῆμος : δοτική  ενικού + πληθυντικού
τῆ προφάσει : γενική ενικού + πληθυντικού 
ἱκέται : γενική ενικού + δοτική πληθυντικού 
νῆσον : γενική + δοτική πληθυντικού 
ὑγιές : γενική και δοτική ενικού ( ίδιο γένος ) 

2. Οι παρακατω ρηματικοί τύποι να μεταφερθούν στον άλλο αριθμό :
παρεμυθεῖτο :
ἔπειθεν :
ὁπλισθείς :
ἐπέτυχον :
διέφθειραν :
ὁρῶντες :
νεωτερίσωσιν :
διεπέμπετο :

3. Να γίνει χρονική και εγκλιτική αντικατάσταση στα παρακάτω ρήματα:
 ἔλαβε , ἐκώλυσε ,  διέφθειραν

 Β . Συντακτικό 

1. Να κυκλώσετε τη σωστή απάντηση:
αὐτῶν : γεν. αντικειμενική  ή  γενική  κτητική 
ὡς διανοουμένων : γενική απόλυτη αιτιολογική μτχ.  ή  γενική απόλυτη τροπική μτχ. 
οἷς : αντικείμενο  ή  δοτική του τρόπου 
ἱκέται : επιρ. κατηγορούμενο του τρόπου  ή του σκοπού 
τετρακοσίων : γενική  διαιρετική  ή  συγκριτική 
τά ἐπιτήδεια : αντικείμενο  ή  υποκείμενο 

2. Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τον υποθετικό λόγο του κειμένου.
3. Να εντοπιστούν οι δευτερεύουσες προτάσεις της ενότητας. 

Γ. Ετυμολογία:
1.   ἐκώλυσε, πληρώσαντες, οἰκεῖν: Να γράψετε  από κάθε ρήμα δύο παράγωγα ουσιαστικά με καταλήξεις - μα και - ση και να τα συνθέσετε, αν χρειάζεται, με την κατάλληλη πρόθεση, ώστε να σχηματιστούν έξι εύχρηστες στα νέα ελληνικά  λέξεις.
2.  διακομίζειν: Να γράψετε  πέντε παράγωγα ουσιαστικά και επίθετα (απλά ή σύνθετα) από το ρήμα κομίζω.
3. διέφθειραν < φθείρω: Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με παράγωγα (απλά ή σύνθετα) του φθείρω.:
 
  • Με το πέρασμα του χρόνου  είναι φυσικό όλα τα πράγματα να υφίστανται  ..............
  • Μερικοί υποστηρίζουν ότι στην εποχή μας επικρατεί μεγάλη .............. 
    σε όλες σχεδόν τις κοινωνικές ομάδες και στρώματα.
  • Ένας άνθρωπος που μόλις μπαίνει στην πολιτική θεωρείται ακόμη .............. 
  • Ο Περικλής  είχε χαρακτηριστεί από το Θουκυδίδη ως ..............
  • Η ύλη φθείρεται αλλά δεν καταστρέφεται εντελώς· η  ..............  της ύλης είναι ένα αξίωμα της Φυσικής.
  • Η .............. μιας λέξης συχνά προκαλεί ευθυμία, αλλά κάποτε μπορεί να εκφράζει αγένεια.
  • Μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι η σκέψη των κλασικών είναι  ..............
Δ. Νόημα

1.    «ὡς οὐδέν αὐτῶν ... ἀπιστίᾳ»: α) Τι υποπτεύονταν οι δημοκρατικοί από την  άρνηση των ολιγαρχικών να επανδρώσουν τα πλοία; β) Πώς αντέδρασαν στην άρνηση των ολιγαρχικών; γ) Ποιες άλλες προθέσεις εκδήλωσαν και γιατί δεν τις πραγματοποίησαν; 

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Απαντήσεις:Μετοχές ( Τεστ )

Απαντήσεις: 
1.
ὤν : κατηγ. μετοχή αππό το ἐτύγχανεν
λαβών :συν . χρονική μτχ 
ἄγων :συν . τροπική μτχ
συγκείμενον :επιθετική μτχ. , επιθετικος προσδιορισμός στο χωρίον 
κατακείμενοι :συν . τροπική μτχ
ἔχων :συν. τροπική μτχ
ὁρῶν :συν αιτιολογική μτχ
ὑποτιθέντων :γενική απόλυτη χρονική μτχ
προτείναντος :γενική απόλυτη χρονική μτχ
2.
Ενεστ.: πραττόμενος
Μέλ. :  πραξόμενος      - Παθ. Μέλ. : πραχθησόμενος 
Αόρ. :  πραξάμενος      - Παθ. Αόρ. : πραχθείς 
Πρκ. :  πεπραγμένος 


Ενεστ.: λαμβάνων    - τάττων -  ὁρῶν
Μέλ. : ληψόμενος    - τάξων  - ὀψόμενος
Αόρ. : λαβών        - τάξας  - ἰδών
Πρκ. : εἰληφώς      - τεταχώς - ἑορακώς


Ενεστ.:δεχόμενος 
Μέλ. : δεξόμενος  - Παθ. Μέλλ.: δεχθησόμενος
Αόρ. : δεξάμενος  - Παθ. Αόρ. : δεχθείς 
Πρκ .: δεδεγμένος

Μ Ε Τ Ο Χ Ε Σ ( ΤΕΣΤ!!! )

 ΑΣΚΗΣΕΙΣ:
1. Στο παρακάτω κείμενο να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε πλήρως τις μετοχές . 
 
Ἦν δέ τις Ἀπολλοφάνης Κυζικηνός, ὃς καὶ Φαρναβάζῳ ἐτύγχανεν ἐκ παλαιοῦ ξένος ὢν καὶ Ἀγησιλάῳ κατ' ἐκεῖνον τὸν χρόνον ἐξενώθη. Οὗτος οὖν εἶπε πρὸς τὸν Ἀγησίλαον ὡς οἴοιτο συναγαγεῖν αὐτῷ ἂν εἰς λόγους περὶ φιλίας Φαρνάβαζον. Ὡς δ' ἤκουσεν αὐτοῦ, σπονδὰς λαβὼν καὶ δεξιὰν παρῆν ἄγων τὸν Φαρνάβαζον εἰς συγκείμενον χωρίον, ἔνθα δὴ Ἀγησίλαος καὶ οἱ περὶ αὐτὸν τριάκοντα χαμαὶ ἐν πόᾳ τινὶ κατακείμενοι ἀνέμενον· ὁ δὲ Φαρνάβαζος ἧκεν ἔχων στολὴν πολλοῦ χρυσοῦ ἀξίαν. Ὑποτιθέντων δὲ αὐτῷ τῶν θεραπόντων ῥαπτά, ἐφ' ὧν καθίζουσιν οἱ Πέρσαι μαλακῶς, ᾐσχύνθη ἐντρυφῆσαι, ὁρῶν τοῦ Ἀγησιλάου τὴν φαυλότητα· κατεκλίθη οὖν καὶ αὐτὸς ὥσπερ εἶχε χαμαί. Καὶ πρῶτα μὲν ἀλλήλους χαίρειν προσεῖπαν, ἔπειτα τὴν δεξιὰν προτείναντος τοῦ Φαρναβάζου ἀντιπρούτεινε καὶ ὁ Ἀγησίλαος.
 Μον. 10
2. Να σχηματιστεί το αρσενικό γένος στην ονομαστική ενικού των παρακάτω ρημάτων στη φωνή που δίνονται σε όλους τους χρόνους.

πράττομαι , λαμβάνω , τάττω , ὁράω-ῶ , δέχομαι 
 Μον.:10
ΚΑΛΗ  ΕΠΙΤΥΧΙΑ !!!