Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Η ορθογραφία αλλάζει!!!

Κάποτε , ως μαθήτρια, θεωρούσα τον εαυτό μου αρκετά καλό στην ορθογραφία. Θα έλεγα μάλιστα οτι αποτελούσε και το δυνατό μου σημείο.Τώρα , όμως , πολύ συχνά πιάνω τον εαυτό μου αδιάβαστο,καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν συμβεί κάποιες αλλαγές στο θέμα της ορθογραφίας ορισμένων λέξεων.Αλλαγές που αγνοώ και  σιγά -σιγά ανακαλύπτω. Κάθε ανακάλυψη , βέβαια , έρχεται να ταράξει την παγιωμένη μέσα μου αλήθεια και δεν είναι εύκολο ξαφνικά να περνάς από τη γνώση στην άγνοια.Προσπάθειες χρόνων να ακυρώνονται έτσι;
Σήμερα , προς μεγάλη μου έκπληξη , έμαθα πως θα με αποκαλούσαν ανορθόγραφη ( χαρακτηρισμός που δε θα τον άντεχα) αν έγραφα το ωραιότατο "ξύδι " μας με "υ"και όχι με "ι" , όπως έχει επικρατήσει τελευταία να γράφεται.Γι΄αυτό λοιπόν και εγώ έχω πέσει με τα μούτρα στη μελέτη προσπαθώντας  να καλύψω το χαμένο έδαφος και να απαντήσω σε διλήμματα του τύπου μπίρα ή μπύρα , αβγό ή αυγό , Δραμινός ή Δραμηνός.( δίλημμα που ανέκυψε πρόσφατα ) . Και επειδή δε θέλω να μένουν τα ερωτήματά μου αναπάντητα,παραθέτω ένα σύντομο κατάλογο λέξεων που έχουν υποστεί αλλαγή:( Για να μην μας πιάνουν αδιάβαστους)
  • αβγό, αλίμονο, αλλιώς, ανιψιός, αντικρίζω, Αράχοβα, αφτί
  • βεζίρης,  βρικόλακας, βρόμα, βρόμικος
  • γαβγίζω, γαρίφαλο, γλιτώνω, γόμα, δυόμισι, ζήλια
  • δικλίδα
  • καβγάς, καημένος, καινούριος, καμιά, κόκαλο, κολόνα, κοπέλα, κρεβάτι, κτήριο
  • Λάρισα, λιώνω
  • μακριά, μαντίλι, μόλος, Μοριάς, μπίρα
  • Ναβαρίνο, νιώθω
  • ξίδι,
  • παλικάρι, πρίγκιπας, πιλοτή
  • σάκος, σινάφι, σιντριβάνι, σιρίτι, στάβλος, συμπάθιο
  • τάλιρο, τρελός, τρένο
  • φιντάνι, φλιτζάνι, φτήνια
  • χλομός, χνότο, χρεοκοπία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου